Menu
Obec Jaslovské Bohunice
Jaslovské Bohunice

Motorové vozidlá u nás v roku 1939

Mnohým z nás vŕta v hlavách to, aké motorové vozidlá brázdili naše cesty v minulosti. O aké konkrétne modely išlo a čo všetko bolo zaznamenané o tejto histórii na kolesách? Ako sa vozidlá evidovali v minulosti? Na tieto otázky sa pokúsim podať vysvetlenie. Moje kroky smerovali do archívov a rôznych inštitúcií, ktoré mi vďaka svojim dobre zachovaným materiálom poskytli vhodné podklady na vypracovanie tejto témy. Ponoril som sa do bádania, aby som dokázal prostredníctvom týchto dokumentov zrekonštruovať históriu, ktorá premávala po našich cestách v minulosti.

V čase, keď počítače neovládali svet tak ako je tomu dnes, postačila pri rozličných záznamoch evidenčná kniha. Mne sa podarilo nazrieť do záznamov, ktoré vo svojich riadkoch skrývali evidenciu vozidiel v našom chotári za rok 1939. Spis obsahoval rôzne údaje, ktoré mali dostatočne zabezpečiť evidenciu daného vozidla. Skladal sa z niekoľkých častí. Prvá časť dokumentu zaznamenávala policajné číslo daného vozidla. Následne spis zachytával základné informácie, ako boli druh vozidla, továrenská značka, typ vozidla, sila motora rok výroby a podobne. Spis ďalej obsahoval aj informáciu, ohľadom zachovalosti daného vozidla. Vzhľadom k tomu, že vozidlá uvedené v evidencii boli prevažne zakúpené v predošlých rokoch, táto rubrika je opatrená odpoveďou dobre, prípadne veľmi dobre. V roku 1939 evidujeme len jedno nové vozidlo, ktoré sa v týchto krajoch spolu s ostatnými pohybovalo po  našich cestách. Evidenčný spis následne evidoval meno majiteľa a miesto, kde sa príslušné vozidlo nachádza. Pri sekcii majiteľ vozidla sa následne zaznamenával aj rok odvodu, príslušný pluk a príslušné doplňovacie veliteľstvo. Zaujímavosťou je, že evidenčný dokument nás informuje aj o tom, či je vozidlo spôsobilé k vojenským účelom. Všetky rubriky spisu však zachytené neboli. Preto som svoju rekonštrukciu realizoval na základe dochovaných údajov a vlastných predpokladov. Takýmto spôsobom bola vedená evidencia vozidiel v našom chotári za rok 1939.                          
Prejdime však trochu ku konkrétnejším údajom, s ktorými som mal možnosť pracovať. V čase, kedy po našich cestách jazdilo len málo tátošov vybavených motorom, tieto stroje vlastnili prevažne učitelia, správcovia, autodoprava a iné inštitúcie. Nebolo preto ničím neobvyklým, že automobil vlastnilo v dedine len málo ľudí. Dokonca boli aj prípady, kedy v celej dedine bol len jeden automobil. Mená majiteľov vozidiel sme sa rozhodli neuvádzať z osobných dôvodov.

Praga Baby
Prvým vozidlom, ktoré bolo zaevidované za rok 1939 bola
Praga Baby, vyrobená v roku 1935 (viď. obrázok 1). Išlo
o osobný dvojdverový automobil, ktorý poskytoval štyri miesta na sedenie. Bol to radový štvorvalec s objemom 996 ccm. Motor dosahoval výkon 22 HP (cca 16 kW). Pohotovostná hmotnosť vozidla bola 815 kg a celková hmotnosť bola 1135 kg. Toto vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť až 100 km / h a spotreba sa pohybovala okolo 8 až 9 litrov na 100 km. Palivová nádrž
bola schopná poňať 26 litrov paliva. Slúžilo na súkromné účely. Toto vozidlo bolo evidované v Paderovciach, konkrétne číslo domu 36 a vlastnil ho správca školy v Paderovciach. 

 

Tatra 75Ďalší model, ktorý bol evidovaný v našom chotári bol automobil Tatra 75, vyrobená v roku 1936 (viď. obrázok). Išlo o osobný štvordverový automobil, ktorý disponoval štyrmi miestami na sedenie. Pohon zabezpečoval štvorvalec (boxer) s objemom 1688 ccm. Výkon motora bol
22 kW (cca 30 HP). Motor obsahoval štvorstupňovú prevodovku, ktorá zabezpečovala plynulý chod vozidla. Maximálna rýchlosť sa pohybovala okolo 105 km / h. Pohotovostná hmotnosť vozidla bola 1000 kg. Vozidlo sa používalo na súkromné účely a bolo evidované v Radošovciach, presnejšie už neexistujúci majer Hafkáč. Tento model nebol v našom chotári jediný. Ten istý model tiež vyrobený v roku 1936 bol evidovaný aj v Bohuniciach, konkrétne číslo domu 1. Vozidlo sa používalo na súkromné a služobné účely. Niektoré motorové vozidlá evidované v našej lokalite v roku 1939 neslúžili len k súkromným účelom, ale aj k podnikateľskej činnosti.
 

Austro Fiat AFNDôkazom toho je evidencia nákladného automobilu s označením Austro Fiat AFN vyrobené v roku 1928 (viď. Obrázok 3). Išlo o osobné vozidlo, ktoré sa u nás používalo
k autodoprave. Skladalo sa z kovovej kabíny a plátenej strechy. Toto vozidlo bolo registrované v Paderovciach. Vozidlá rady Austro Fiat AFN sa vyrábali prevažne ako väčšie účelové automobily, ktoré mali uplatnenie v mnohých odvetviach. Modely s označením AFN sa dokázali uplatniť ako autobusy, automobily prepravujúce tovar, prípadne ako hasičské vozidlá. Táto rada si svoje uplatnenie našla dokonca aj v armáde (viď. Obrázok č.4). 


  AFN M27


Praga ANV našich obciach sa uplatňovalo v roku 1939 aj ďalšie vozidlo podnikajúce v autodoprave. O tomto automobile máme viac informácií ako o predošlom vozidle.
Konkrétne išlo o vozidlo značky Praga AN (viď. Obrázok 5). Automobil bol vyrobený v roku 1928. Vozidlo disponovalo kovovou kabínou a drevenou plošinou, ktorá slúžila na prevoz. Plošina sa dala zakryť plachtou. Pohon zabezpečoval radový štvorvalec s objemom 1324 ccm. Vozidlo bolo evidované v Paderovciach. Aj tieto vozidlá slúžili v armáde. Môžeme ho zazrieť pri rôznych vojenských rekonštrukciach alebo na historických výstavách vojenskej techniky. Vozidlá z tejto rady si našli taktiež široké uplatnenia. Boli využité najmä ako vozidlá na prepravu tovaru a materiálu, vozidlá určené na prepravu ľudí, hasičské autá a mnohé iné.   
Naše cesty nebrázdili len automobili. Evidenčná kniha v tomto roku eviduje aj jeden motocykel.


Jawa 175Išlo o model Jawa 175, ktorý bol vyrobený v roku 1938 (viď. Obrázok 6). Tento motocykel vyrábala Československá republika. Motor dosahoval výkon 6 HP (cca 4,4 kW). Išlo o jednovalec s objemom 173 ccm s tromi prevodovými stupňami. Maximálna rýchlosť motocyklu sa pohybovala okolo 85 km / h. Priemerná spotreba bola približne 3 litre na 100 km. Disponoval nádržou o objeme 10 litrov. Jawa 175 bola v našom chotári registrovaná v Radošovciach a vlastnil ju správca školy. Motocykel slúžil k súkromnému   účelu. Ďalšie vozidlo, ktoré bolo evidované za rok 1939 bolo vozidlo vyrobené v Československu. Konkrétne išlo o osobný automobil značky Aero s označením MMCXLIX (tento záznam je uvedený v evidenčnej knihe).
 


Aero 622Pre toto označenie sme žiaľ nenašli žiadne zhodné vozidlo spadajúce do tohto obdobia, no po porovnaní dostupných materiálov sa domnievame, že by mohlo ísť o vozidlo s typovým označením 622 vyrobené v roku 1931(viď. Obrázok 7). Osobné vozidlo disponovalo otvoreným druhom
karosérie. Motor dosahoval výkon 18 HP (13 kW). Tento výkon zabezpečoval kvapalinou chladený radový dvojvalec
s objemom 662 ccm. Plynulý pohon a optimálny výkon zabezpečovala mechanická trojstuňová prevodovka, vďaka ktorej dosahovalo vozidlo maximálnu rýchlosť okolo 80 km / h. Hmotnosť vozidla bola 590 kg, vďaka čomu bol automobil dostatočne obratný. Toto vozidlo bolo evidované v obci Radošovce, konkrétne číslo domu 59 a slúžilo k súkromným účelom.                                        
Posledné vozidlo, ktoré bolo registrované v roku 1939 bol automobil značky Mercedes-Benz. Typ vozidla nebol zaznamenaný, takže sa nám len ťažko podarí zrekonštruovať túto motorovú históriu a poskytnúť ju čitateľovi. Informácie popisujeme na základe zachovaných materiálov. Toto vozidlo bolo vyrobené v roku 1939. Je to jediné vozidlo, ktoré bolo za rok 1939 evidované ako úplne nové. Išlo o nákladný automobil, ktorý dosahoval výkon 55 HP (41 kW). Vozidlo malo otvorený druh karosérie, takže pravdepodobne išlo o automobil s nákladnou plošinou za kabínou vodiča. Toto vozidlo bolo evidované v Bohuniciach a slúžilo ako podnikové vozidlo. Pravdepodobne zabezpečovalo presun požadovaného tovaru.                             
Takáto bola história motorových vozidiel u nás v roku 1939. Vozidiel nebolo mnoho. Ľudia neboli odkázaní používať tieto dopravné prostriedky tak ako dnes. U nás bolo evidovaných len niekoľko motorových vozidiel, ktoré premávali po našich cestách v tomto období. Tieto vozidlá vlastnili významní obyvatelia obcí a majetnejší ľudia. Nebolo nič nezvyčajné, že automobili vlastnili správci škôl. Toto povolanie zohrávalo v týchto časoch nepochybne dôležitú úlohu. Verím, že sa mi podarilo poskytnúť obraz doby, ktorú formoval motorový priemysel koncom tridsiatych rokov dvadsiateho storočia. Informácie som sa snažil poskytnúť čo možno najpresnejšie a čo možno najobjektívnejšie a prostredníctvom tohtočlánku a fotiek aspoň trochu oživiť históriu, ktorá jazdila po našich cestách v roku 1939.

Peter Čeliga                                     

Použité zdroje:

ŠTÁTNY NÁRODNÝ ARCHÍV BRATISLAVA – POBOČKA TRNAVA. Evidencia automobilov 1931 – 1947. ONV BOHUNICE, signatúra 32 – 33.

http://auta5p.eu/.

Len pre potešenie oka a pre milovníkov histórie prinášame fotky automobilov, ktoré sa v tej dobe u nás pohybovali na cestách:


Autobus Praga Sodom

Autobus Praga Sodom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nákladný automobil Austro Fiat

Austro Fiat

 

 

 

 

 

 

 


 

Dátum vloženia: 25. 8. 2012 9:06
Dátum poslednej aktualizácie: 10. 1. 2017 4:14

Obec

SMS oznamy

Všetky SMS oznamy

Hlásenia obecného rozhlasu

Infoservis

Vývoz odpadu

Harmonogram

Aktuálne počasie

dnes, štvrtok 28. 3. 2024
slabý dážď 17 °C 7 °C
piatok 29. 3. slabý dážď 18/5 °C
sobota 30. 3. takmer jasno 22/11 °C
nedeľa 31. 3. oblačno 21/13 °C

Kalendár akcií

Po Ut St Št Pia So Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
1
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Projekty podporované EÚ a z iných zdrojov

  • Jaslovské Bohunice rekonstrukce VO
  • Elektronické služby centrálnej ohlasovne
  • Revitalizácia Námestia sv. Michala Jaslovské Bohunice I. etapa
  • Fond na podporu umenia
  • Integrovaný regionálny operačný program
  • Podpora triedeného zberu

Inštitúcie, projekty, aktivity obce a jej občanov

SMS-info

Ostaňte s nami v kontakte

Bezplatné zasielanie sms a emailov.