Obsah

Paragliding


Patrí mu 4. priečka na svete


13. 3. 2013

Po dlhej dobe ma opäť nadchla myšlienka uletieť rekordný tandemový prelet na padákovom klzáku. Pred tromi rokmi som sa už o to pokúšal letom zo Slovinska do Talianska a späť, ale na magickú 200-vku mi chýbalo 20 km. Keďže vývoj ide dopredu, objednávam nový - asi najvýkonnejší padákový klzák . V auguste 2012 už s ním skúšam prvé prelety. Poskytuje celkom slušný výkon, ale na môj zámer treba toto krídelko doladiť. Po dohode s výrobcom robíme na ňom malé úpravy, ktoré som tak-tak stihol ku koncu roka vyskúšať. Naberám smer čierny kontinet – Keňa.

Miesto, kde chcem takýto prelet uletieť, sa volá Kerio Rift Valley v Keni vo východnej Afrike. Toto miesto sa nachádza v oblasti rovníka a najlepšie podmienky sú v mesiacoch január a február. Vtedy tam je letné obdobie. Začiatkom októbra začínam brať potrebné očkovania odporúčané podľa svetovej zdravotníckej organizácie. Plánovaný odchod je 5. 1. 2013. Pôvodný plán bol tri týždne a traja ľudia. Nakoniec sme dali dokopy sedem člennú skupinu a dva termíny trvania. Letíme z rakúskeho Schwechatu s Turkish airlines s krátkou zastávkou v Istanbule.

Po cestách-necestách Afriky
Do Nairobi prilietame o štvrtej hodine ráno. Odtiaľ nás čaká 350 km dlhý presun s matatu (malý mikrobus). Dojednávame cenu a vyrážame. Cesta trvala 6 hodín po cestách - necestách. Miesto nášho ubytovania je športové a tréningové centrum pre atlétov Itene vzdialené od miesta štartu asi 10 minút chôdze. V okolí je niekoľko iných hotelov, ale ich cenová politika je dosť vysoká na to, že sme v Afrike. Kerio Rift Valley je približne 100 km dlhý masív – hrebeň, za ktorým je náhorná plošina (priemerná nadmorská výška je 2400 m n. m., ďalej na severe sú kopce aj cez 3000 m vysoké).

Kenya

Prvý týždeň sa cítime ako hviezdy
Prvé dni sa zoznamujeme s terénom. Celkové prevýšenie miesta nášho štartu až do údolia Rift Valley je viac ako 1000 m. Podmienky pre lietanie sú „neskutočné“. Už o 7 hodine ráno je možne štartovať, a potom letieť skoro celý deň. Keďže sme blízko rovníka, východ a západ slnka je veľmi rýchly (slnko svieti od 6 do 18 hod.). Ľudia sú tu priateľskí. Hlavne deti po nás neustále pokrikujú „How are you?“ musíme im odpovedať - „to je povinnosť“. Prvý týždeň si myslíme, že sme hviezdy. Neskôr je to hrôza, každé slovo po nás opakujú.

Zoznamovací let
Hneď prvý zoznamovací let na sólo padáku dávam skoro 200 km návratový prelet. Letí sa viac-menej pozdĺž hrebeňa. Domorodci po nás aj počas letu pokrikujú a pripadám si ako na lige majstrov. V tom samom čase ako my, sú tu aj piloti z iných krajín, napr. veľká skupina Talianov, Nemci, Rakúšania. Počas letu je medzi nami veľká rivalita a po prvých letoch je vidieť, kto do ktorej výkonnostnej triedy patrí.

V tandeme
Ďalší deň už skúšam letieť na tandeme. Škoda, že štartujeme až po 9-tej hodine. Dĺžka tohto letu bola 150 km. Nepodarilo sa nám doletieť na miesto štartu. Chýbalo len 8 km. Pristávame na náhornej plošine blízko cesty, asi tak 3 km od školy. Než pristaneme a balíme padák je pri nás asi 150 detí. Džavot , vreskot, nepočuť vlastného slova. Vyťahujem z vrecka bundy cukríky a to bola zásadná chyba, čo som urobil. Decká po mne vyštartovali ako kobylky krížom-krážom cez padák, rovno ku mne. Vtedy zasiahli učitelia s trstenicami a behom sekundy sme mali 30 m voľný priestor. Prichádza chlapík s motorkou, dohodneme odvoz na hotel a rýchlo preč.

Počasie nechce spolupracovať
Ďalšie dni sa počasie trochu pokazilo. Na kopec klesli mraky a niektoré dni pršalo. Volíme náhradný program - návšteva Národného parku Baringo, pripadne spoznávanie okolia na motorkách požičaných od miestnych. Neskôr sa počasie zlepšilo, ale nebolo možné štartovať skoro ráno, ale až okolo obeda a to už nie je šanca letieť dlhé prelety. Posledný víkend pred odchodom prvej partičky nášho tímu sa počasie celkom umúdrilo a základne mrakov sa zdvihli do 3600 m n. m. Nakoľko lety na tandeme sú pomerne náročné nielen pre pilota, ale aj pre pasažiera, nie je vhodné dlhé lety a pokusy o rekord skúšať každý deň. A tak skúšam podmienky najskôr na sólo klzáku. Kedy sa mi podarilo uletieť prelety cez 200 km.


Najdlhší tandemový let na svete

Kenya19. januára odchádzame dosť zavčasu, o piatej hodine ráno na 50 km vzdialený štart pri dedinke Kapchebelel, ktorý sa nachádza v južnej časti hrebeňa. Na miesto dorazíme celkom zavčasu. No na štarte nás čaká malé prekvapenie. Štart a prvá časť hrebeňa je v opare a stále sa tvoria chmárky. Sila vetra je ideálna. Musíme čakať. Štart je miesto pre dva padákové klzáky. Lúky sú tu veľké, ale oplotené. Stíhame si teda dať raňajky pokiaľ sa nezlepšia podmienky. Štartujeme až pred ôsmou hodinou a 50-minútovú stratu nebude jednoduché dobehnúť. Prvá časť hrebeňa je ľahká a letíme pomerne rýchlo, v tej chvíli som optimista. Stretáme prvé klzáky, čo letia na juh. Čím severnejšie letíme, tým sú podmienky trochu horšie, vzduch je rozbitý a získanie výšky je náročnejšie. Na 100-m km si ledva držíme výšku na úrovni hrebeňa. Viem, že musíme letieť aspoň pár kilometrov na sever. No v tom čase nenachádzame žiadny stúpavý prúd a aj vietor zoslabol. Naťahujem to ďalej, aby pribudlo pár kilometrov do preletu. Nedá sa nič robiť, musíme to otočiť, ak chceme doletieť naspäť. Let naspäť je síce po vetre, no na niektorých miestach doslova bojujeme, aby sme si udržali výšku letu. Po 7 hodinách 10 minútach pristávame na štarte v Kapchebelel. GPS-ko ukazuje 205,3 km (najdlhší tandemový let na svete). Večer zisťujem, že na rekord nám chýbalo 0,5 km. Podľa pravidiel svetovej federácie pre voľné lietanie je potrebné rekord prekonať o väčšiu vzdialenosť. Ďalší pokus už nebude možný. Partička odchádza domov a pasažierka tiež. Tak hádam niekedy inokedy na inom mieste.

Chystám sa na Talianov
Zostávajúce dni už lietam na sólo klzáku. Uletel som niekoľko letov cez 200 km. A v priebežnom poradí svetového cross country som na 4. priečke. Do konca tejto súťaže je viac ako sedem mesiacov, a tak nebude jednoduché si toto poradie udržať.
Počas lietania v Kerio Rift som uletel sedem letov cez 200 km (najdlhší 237 km, návratová trať) a celkový nálet bol 1690 km. Hádam sa mi podarí počas sezóny trafiť dobré počasie v Alpách, ešte trochu popreháňam tých Talianov a prípadne pribudnú ešte body do rebríčka cross country.

Na stiahnutie: fotogaléria z podujatia.

Malý kurz svahilčiny – jeden nikdy nevie:-)

Mchana Mwema – dobrý deň                           kula- jesť
Joni Njema- dobrý večer                                    chakula- jedlo
Lala salama- dobrú noc                                     bure- slobodný
rafiki- kamarát Habari                                        gani - ako sa máš
mkate - chlieb                                                      kuku - sliepka
ndege - vták                                                          lietadlo simba - lev
chupa - flaša                                                         tembo - slon
kikambe - pohár                                                   samaki - ryba
asante sana - ďakujem                                       jana - včera
kiu- smädný                                                          leo- dnes
naa- hladný                                                           kesho- zajtra
hakuna matata - nie je problém                        muzungu- biely muž