V čase, keď počítače neovládali svet tak ako je tomu dnes, postačila pri rozličných záznamoch evidenčná kniha. Mne sa podarilo nazrieť do záznamov, ktoré vo svojich riadkoch skrývali evidenciu vozidiel v našom chotári za rok 1939. Spis obsahoval rôzne údaje, ktoré mali dostatočne zabezpečiť evidenciu daného vozidla. Skladal sa z niekoľkých častí. Prvá časť dokumentu zaznamenávala policajné číslo daného vozidla. Následne spis zachytával základné informácie, ako boli druh vozidla, továrenská značka, typ vozidla, sila motora rok výroby a podobne. Spis ďalej obsahoval aj informáciu, ohľadom zachovalosti daného vozidla. Vzhľadom k tomu, že vozidlá uvedené v evidencii boli prevažne zakúpené v predošlých rokoch, táto rubrika je opatrená odpoveďou dobre, prípadne veľmi dobre. V roku 1939 evidujeme len jedno nové vozidlo, ktoré sa v týchto krajoch spolu s ostatnými pohybovalo po našich cestách. Evidenčný spis následne evidoval meno majiteľa a miesto, kde sa príslušné vozidlo nachádza. Pri sekcii majiteľ vozidla sa následne zaznamenával aj rok odvodu, príslušný pluk a príslušné doplňovacie veliteľstvo. Zaujímavosťou je, že evidenčný dokument nás informuje aj o tom, či je vozidlo spôsobilé k vojenským účelom. Všetky rubriky spisu však zachytené neboli. Preto som svoju rekonštrukciu realizoval na základe dochovaných údajov a vlastných predpokladov. Takýmto spôsobom bola vedená evidencia vozidiel v našom chotári za rok 1939.
Prejdime však trochu ku konkrétnejším údajom, s ktorými som mal možnosť pracovať. V čase, kedy po našich cestách jazdilo len málo tátošov vybavených motorom, tieto stroje vlastnili prevažne učitelia, správcovia, autodoprava a iné inštitúcie. Nebolo preto ničím neobvyklým, že automobil vlastnilo v dedine len málo ľudí. Dokonca boli aj prípady, kedy v celej dedine bol len jeden automobil. Mená majiteľov vozidiel sme sa rozhodli neuvádzať z osobných dôvodov.

Prvým vozidlom, ktoré bolo zaevidované za rok 1939 bola
Praga Baby, vyrobená v roku 1935 (viď. obrázok 1). Išlo
o osobný dvojdverový automobil, ktorý poskytoval štyri miesta na sedenie. Bol to radový štvorvalec s objemom 996 ccm. Motor dosahoval výkon 22 HP (cca 16 kW). Pohotovostná hmotnosť vozidla bola 815 kg a celková hmotnosť bola 1135 kg. Toto vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť až 100 km / h a spotreba sa pohybovala okolo 8 až 9 litrov na 100 km. Palivová nádrž
bola schopná poňať 26 litrov paliva. Slúžilo na súkromné účely. Toto vozidlo bolo evidované v Paderovciach, konkrétne číslo domu 36 a vlastnil ho správca školy v Paderovciach.
Ďalší model, ktorý bol evidovaný v našom chotári bol automobil Tatra 75, vyrobená v roku 1936 (viď. obrázok). Išlo o osobný štvordverový automobil, ktorý disponoval štyrmi miestami na sedenie. Pohon zabezpečoval štvorvalec (boxer) s objemom 1688 ccm. Výkon motora bol
22 kW (cca 30 HP). Motor obsahoval štvorstupňovú prevodovku, ktorá zabezpečovala plynulý chod vozidla. Maximálna rýchlosť sa pohybovala okolo 105 km / h. Pohotovostná hmotnosť vozidla bola 1000 kg. Vozidlo sa používalo na súkromné účely a bolo evidované v Radošovciach, presnejšie už neexistujúci majer Hafkáč. Tento model nebol v našom chotári jediný. Ten istý model tiež vyrobený v roku 1936 bol evidovaný aj v Bohuniciach, konkrétne číslo domu 1. Vozidlo sa používalo na súkromné a služobné účely. Niektoré motorové vozidlá evidované v našej lokalite v roku 1939 neslúžili len k súkromným účelom, ale aj k podnikateľskej činnosti.
Dôkazom toho je evidencia nákladného automobilu s označením Austro Fiat AFN vyrobené v roku 1928 (viď. Obrázok 3). Išlo o osobné vozidlo, ktoré sa u nás používalo
k autodoprave. Skladalo sa z kovovej kabíny a plátenej strechy. Toto vozidlo bolo registrované v Paderovciach. Vozidlá rady Austro Fiat AFN sa vyrábali prevažne ako väčšie účelové automobily, ktoré mali uplatnenie v mnohých odvetviach. Modely s označením AFN sa dokázali uplatniť ako autobusy, automobily prepravujúce tovar, prípadne ako hasičské vozidlá. Táto rada si svoje uplatnenie našla dokonca aj v armáde (viď. Obrázok č.4).

V našich obciach sa uplatňovalo v roku 1939 aj ďalšie vozidlo podnikajúce v autodoprave. O tomto automobile máme viac informácií ako o predošlom vozidle.
Konkrétne išlo o vozidlo značky Praga AN (viď. Obrázok 5). Automobil bol vyrobený v roku 1928. Vozidlo disponovalo kovovou kabínou a drevenou plošinou, ktorá slúžila na prevoz. Plošina sa dala zakryť plachtou. Pohon zabezpečoval radový štvorvalec s objemom 1324 ccm. Vozidlo bolo evidované v Paderovciach. Aj tieto vozidlá slúžili v armáde. Môžeme ho zazrieť pri rôznych vojenských rekonštrukciach alebo na historických výstavách vojenskej techniky. Vozidlá z tejto rady si našli taktiež široké uplatnenia. Boli využité najmä ako vozidlá na prepravu tovaru a materiálu, vozidlá určené na prepravu ľudí, hasičské autá a mnohé iné.
Naše cesty nebrázdili len automobili. Evidenčná kniha v tomto roku eviduje aj jeden motocykel.
Išlo o model Jawa 175, ktorý bol vyrobený v roku 1938 (viď. Obrázok 6). Tento motocykel vyrábala Československá republika. Motor dosahoval výkon 6 HP (cca 4,4 kW). Išlo o jednovalec s objemom 173 ccm s tromi prevodovými stupňami. Maximálna rýchlosť motocyklu sa pohybovala okolo 85 km / h. Priemerná spotreba bola približne 3 litre na 100 km. Disponoval nádržou o objeme 10 litrov. Jawa 175 bola v našom chotári registrovaná v Radošovciach a vlastnil ju správca školy. Motocykel slúžil k súkromnému účelu. Ďalšie vozidlo, ktoré bolo evidované za rok 1939 bolo vozidlo vyrobené v Československu. Konkrétne išlo o osobný automobil značky Aero s označením MMCXLIX (tento záznam je uvedený v evidenčnej knihe).
Pre toto označenie sme žiaľ nenašli žiadne zhodné vozidlo spadajúce do tohto obdobia, no po porovnaní dostupných materiálov sa domnievame, že by mohlo ísť o vozidlo s typovým označením 622 vyrobené v roku 1931(viď. Obrázok 7). Osobné vozidlo disponovalo otvoreným druhom
karosérie. Motor dosahoval výkon 18 HP (13 kW). Tento výkon zabezpečoval kvapalinou chladený radový dvojvalec
s objemom 662 ccm. Plynulý pohon a optimálny výkon zabezpečovala mechanická trojstuňová prevodovka, vďaka ktorej dosahovalo vozidlo maximálnu rýchlosť okolo 80 km / h. Hmotnosť vozidla bola 590 kg, vďaka čomu bol automobil dostatočne obratný. Toto vozidlo bolo evidované v obci Radošovce, konkrétne číslo domu 59 a slúžilo k súkromným účelom.
Posledné vozidlo, ktoré bolo registrované v roku 1939 bol automobil značky Mercedes-Benz. Typ vozidla nebol zaznamenaný, takže sa nám len ťažko podarí zrekonštruovať túto motorovú históriu a poskytnúť ju čitateľovi. Informácie popisujeme na základe zachovaných materiálov. Toto vozidlo bolo vyrobené v roku 1939. Je to jediné vozidlo, ktoré bolo za rok 1939 evidované ako úplne nové. Išlo o nákladný automobil, ktorý dosahoval výkon 55 HP (41 kW). Vozidlo malo otvorený druh karosérie, takže pravdepodobne išlo o automobil s nákladnou plošinou za kabínou vodiča. Toto vozidlo bolo evidované v Bohuniciach a slúžilo ako podnikové vozidlo. Pravdepodobne zabezpečovalo presun požadovaného tovaru.
Takáto bola história motorových vozidiel u nás v roku 1939. Vozidiel nebolo mnoho. Ľudia neboli odkázaní používať tieto dopravné prostriedky tak ako dnes. U nás bolo evidovaných len niekoľko motorových vozidiel, ktoré premávali po našich cestách v tomto období. Tieto vozidlá vlastnili významní obyvatelia obcí a majetnejší ľudia. Nebolo nič nezvyčajné, že automobili vlastnili správci škôl. Toto povolanie zohrávalo v týchto časoch nepochybne dôležitú úlohu. Verím, že sa mi podarilo poskytnúť obraz doby, ktorú formoval motorový priemysel koncom tridsiatych rokov dvadsiateho storočia. Informácie som sa snažil poskytnúť čo možno najpresnejšie a čo možno najobjektívnejšie a prostredníctvom tohtočlánku a fotiek aspoň trochu oživiť históriu, ktorá jazdila po našich cestách v roku 1939.
Peter Čeliga
Použité zdroje:
ŠTÁTNY NÁRODNÝ ARCHÍV BRATISLAVA – POBOČKA TRNAVA. Evidencia automobilov 1931 – 1947. ONV BOHUNICE, signatúra 32 – 33.
http://auta5p.eu/.
Len pre potešenie oka a pre milovníkov histórie prinášame fotky automobilov, ktoré sa v tej dobe u nás pohybovali na cestách:
Autobus Praga Sodom

Nákladný automobil Austro Fiat

Dátum vloženia:
25. 8. 2012 9:06
Dátum poslednej aktualizácie:
10. 1. 2017 4:14